up: 0,0 dagen


 

 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 


Wat is er aan de hand? Plots vallen de oudste bomen ter wereld bij bosjes
Van de dertien oudste en grootste bomen van Afrika - tussen de 1.100 en de 2.500 jaar oud - zijn er de voorbije twaalf jaar negen gestorven. Onder de slachtoffers: vier enorme baobabs. “De oorzaak van hun ondergang is nog onduidelijk”, aldus experts. “Maar het is waarschijnlijk deels te verklaren door de opmerkelijke veranderingen van het klimaat.”

“Dat al deze prachtige, eeuwenoude bomen nu een voor een sterven, is dramatisch, zelfs choquerend om te zien”, schrijft hoofdonderzoeker Adrian Patrut in het wetenschappelijke vakblad Nature Plants. “Negen van de dertien oudste bomen van Afrika die in amper twaalf jaar tijd afsterven… Een ongeziene gebeurtenis.”

Hoewel de oorzaak nog onduidelijk is, menen Patrut en zijn team dat de massale sterfte minstens voor een deel te wijten is aan de “opmerkelijke veranderingen in het klimaat waarmee vooral het zuiden van Afrika mee geconfronteerd wordt”. “Om echt zeker te zijn is echter meer onderzoek nodig.”

Tussen 2015 en 2017 onderzocht en dateerde het team van Patrut alle grote en potentieel heel erg oude baobabs in Afrika: in totaal gaat het om meer dan 60 exemplaren. “We stelden echter vast dat de grootste en oudste bomen allemaal stierven tijdens ons onderzoek. Het ging stuk voor stuk om bomen in het zuiden van Afrika: Zimbabwe, Namibië, Zuid-Afrika, Botswana en Zambia.”

De oudste boom stierf in 2010/2011 in Zimbabwe. De leeftijd van de ‘Panke’-boom werd toen geschat op 2.500 jaar. De grootste boom - ‘Holboom’ genoemd - stond dan weer in Namibië en was 30,2 meter hoog en had een omtrek van 35,1 meter.

De baobab of apenbroodboom kan tot meer dan 30 meter hoog worden en kan een uitzonderlijk grote stamomtrek, tot ruim 35 meter, bereiken. De iconische bomen kunnen tot 3.000 jaar oud worden en slaan een enorme massa water op tijdens het natte seizoen om te kunnen overleven tijdens het droge seizoen. Zowel dieren als mensen eten van de vruchten: hun bladeren worden gekookt en gegeten zoals spinazie of gebruikt om medicijnen mee te maken. Van de schors wordt dan weer onder meer touw, manden, kleding en hoeden gemaakt.
Nieuwsblad.be (https://www.nieuwsblad.be)    15-6-2018


Enorme cocktail aan rupsen leidt tot kale bomen
Waar komen die kale bomen in de provincie Drenthe toch vandaan? Het is een vraag die velen bezig lijkt te houden. Boswachter Evert Thomas kan er kort over zijn: "Het komt door een enorme cocktail aan rupsen die er tekeer zijn gegaan en die zich helemaal hebben volgegeten in die heerlijke inlandse eikenblaadjes."

Volgens Thomas komt het elk jaar voor. "Het is wel heel wisselend qua hoeveelheid. Hier in Schoonloo zie je er nog veel groene bomen tussen staan. Dus blijkbaar zijn de rupsen niet heel ver gekomen. Dan komt straks het moment dat ze aan draadjes uit de bomen naar beneden zakken. En dat ze aan je jas hangen, je kent het wel.

Een groot aantal rupsen is geen lang leven beschoren, legt de boswachter uit. "Een heel leger aan vogeltjes gaat op jacht om zoveel mogelijk van die rupsen in de bekjes van jonge vogels te proppen. Wat dat betreft past het allemaal heel mooi en voorkomt het dat we plagen krijgen."

Maar is het eigenlijk erg als al die bomen kaal worden gevreten? "Helaas kunnen bomen niet praten, anders hadden we het even kunnen vragen", grapt Thomas. "De boom groeit er iets minder door. De energie die normaal naar de groei van de stam gaat, wordt nu gestopt in het vormen van nieuwe blaadjes.

Thomas vervolgt: "Eind juni komt het Sint-Janslot. Dat betekent dat de boom voor de tweede keer gaat uitlopen. Het is zijn redding en achtervang, maar het is dan allemaal wel net even wat minder mooi. Als een boom dit ieder jaar weer beleeft, kan het zijn dat-ie doodgaat."
RTV Drenthe (https://www.rtvdrenthe.nl)    1-6-2018


Moeten bomen boeten voor ons roekeloze rijgedrag?
De overheid heeft 50 miljoen uitgetrokken voor het veiliger maken van de provinciale wegen. Oftewel: voor het kappen van bomen. Want als een automobilist tegen een boom rijdt, ontstaat het idee dat bomen de weg onveilig maken. Vanuit het hele land zijn petities gestart om deze geplande bomenkap te stoppen en te kijken naar een goed alternatief. Een van de initiatiefnemers is Bomenstichting Achterhoek.

Doden door bermongeval
De meeste dodelijke slachtoffers vallen op gemeentelijke en provinciale wegen. Het gaat daarbij vaak om een bermongeval waarbij een boom de meest voorkomende hindernis is. Bermongevallen worden veroorzaakt door menselijk handelen, zoals te hard rijden, appen, alcohol of vermoeidheid.

Onderzoek en aanbevelingen
Er is veel onderzoek gedaan naar de veiligheid op provinciale wegen. Volgens de ANWB voldoet 57% van de wegen niet aan de minimale eisen voor veiligheid, onder andere omdat wegen te smal zijn en bermen te weinig verhard. Er worden ook aanbevelingen gedaan de wegen veiliger te maken, zoals het afschermen van bomen, draagkrachtige bermen, zogeheten rammelstroken en grote obstakelvrije zones. Naar aanleiding van deze onderzoeken besloten provincies veel bomen te kappen. Plannen die voor veel verzet zorgden bij bewoners, die vooral wijzen naar het rijgedrag als oorzaak.

Acties tegen bomenkap
Bomenstichting Achterhoek stuurde een brief naar Minister van Nieuwenhuyizen en is inmiddels in gesprek met het ministerie. Verder zijn er verschillende petities gestart. Een van deze petities heeft inmiddels al meer dan 18.000 handtekeningen opgehaald. Zij vinden dat bomen langs N-wegen juist waardevol zijn onder andere omdat ze zorgen voor vergroening, verkoeling en een leefomgeving vormen voor allerlei dieren.

De initiatiefnemers verzoeken de minister van Infrastructuur en Waterstaat af te zien van het plan bomen te kappen langs N-wegen. Alternatieve maatregelen zouden nader onderzocht moeten, zoals voorlichting en waarschuwingen ter plaatse, specifieke weggebruikers aanspreken en aanpassing van de wegen zelf. Uiteindelijk zouden automobilisten moeten accepteren dat autorijden niet altijd veilig kan.
Vroege Vogels Radio (https://www.nporadio1.nl)    25-5-2018